Το ωραιότερο μυστήριο στην Τέχνη της ζωγραφικής δεν είναι μόνο τόσο τι ώθησε έναν καλλιτέχνη να δημιουργήσει έναν πίνακα, αλλά και τι κρύβεται πίσω από το αυτονόητο και το εμφανές. Κάποιοι πίνακες κρύβουν αναπάντεχα μυστικά.
Θα δούμε έντεκα από αυτούς…

Η αυτοπροσωπογραφία του Vincent van Gogh απεικονίζει τον καλλιτέχνη με τραυματισμένο το δεξί αυτί. Στην πραγματικότητα ο ίδιος- μετά από καβγά του με τον επίσης ζωγράφο Paul Gauguin- έκοψε το αριστερό του αυτί. Η διαφορά αυτή εξηγείται από το γεγονός ότι ο Van Gogh χρησιμοποίησε έναν καθρέφτη για να δημιουργήσει την εικόνα του εαυτού του.

Αν κοιτάξετε προσεκτικά τον «ηλικιωμένο κιθαρίστα» του Pablo Picasso, μπορείτε να δείτε μια αμυδρά σχηματισμένη γυναικεία σιλουέτα πίσω από το κεφάλι του άνδρα. Με τη βοήθεια υπέρυθρης ακτινοβολίας και των ακτίνων Χ, ερευνητές από το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο ανακάλυψαν μερικά άλλα σχήματα που κρύβονταν από κάτω. Πιθανότατα, ο καλλιτέχνης δεν είχε αρκετά χρήματα να αγοράσει νέους καμβάδες κι έπρεπε να ζωγραφίσει πάνω σε παλιούς.

Κατά την αποκατάσταση του πίνακα του Rembrand (The Shooting Company of Frans Banning Cocq and Willem van Ruytenburch), που είναι γνωστότερος ως «The Night Watch»*- νυχτερινή σκοπιά/φρουρά, το 1947 αφαιρέθηκε ένα παχύ στρώμα αιθάλης. Μετά από αυτό, έγινε φανερό ότι η σκηνή που απεικονίζεται στον πίνακα εκτυλίσσεται όχι τη νύχτα, αλλά στο φως της ημέρας!
*(στους λάτρεις της σειράς Game of Thrones ο τίτλος αυτός θα δημιουργήσει άλλους συνειρμούς).

Μια εικόνα ανθρώπινου εγκεφάλου είναι διακριτή όχι μόνο στη «Δημιουργία του Αδάμ» από τον Michelangelo – πλήρες όνομα: Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni- αλλά και σε μια άλλη τοιχογραφία του παρεκκλησίου της Σιστίνα: «Ο διαχωρισμός του φωτός και του σκοταδιού». Κοιτάξτε τον λαιμό του Θεού: Αν τον τοποθετήσετε πάνω σε μια φωτογραφία ανθρώπινου εγκεφάλου όπως φαίνεται στη φωτογραφία, θα πάρετε μια τέλεια ταύτιση των γραμμών.

Οι μορφές του Δαβίδ και του Γολιάθ σε μια άλλη τοιχογραφία του παρεκκλησίου της Σιστίνα, που δημιούργησε ο Michelangelo, σχηματίζουν εβραϊκό σύμβολο δύναμης της μυστικιστικής παράδοσης Kabbalah.

Οι Margaret Livingstone και Bevil Conway μελέτησαν τις αυτοπροσωπογραφίες του Rembrandt και υποστηρίζουν ότι ο ζωγράφος είχε μία πάθηση στα μάτια, μία ιδιαιτερότητα που τον έκανε να αντιλαμβάνεται τον κόσμο λίγο διαφορετικά: έβλεπε την πραγματικότητα 2D αντί 3D, (stereoblindness είναι η αδυναμία να αντιληφθεί κάποιος το στερεοσκοπικό βάθος συνδυάζοντας και συγκρίνοντας εικόνες από τα δύο μάτια). Ωστόσο, είναι πιθανό ότι αυτό βοήθησε τον Rembrandt να δημιουργήσει τα αριστουργήματά του.

Ένας από τους πιο διάσημους πίνακες του Gustav Klimt απεικονίζει την Adele Bloch-Bauer.  Ανατέθηκε από τον σύζυγό της, τον Ferdinand Bloch-Bauer, όταν ο τελευταίος ανακάλυψε ότι η Adele κι ο Klimt είχαν μια κρυφή σχέση, γιατί πίστευε ότι μετά από εκατοντάδες σκίτσα ο ζωγράφος θα φτάσει στο σημείο να μισήσει την ερωμένη του. Η ρουτίνα της δουλειάς έκανε πραγματικά τα συναισθήματα μεταξύ του «μοντέλου» και του καλλιτέχνη να «κρυώσουν».

Η Ιταλίδα ερευνήτρια Sabrina Sforza Galitzia πρότεινε μια ασυνήθιστη ερμηνεία του «Μυστικού Δείπνου» του Leonardo da Vinci. Είναι σίγουρη ότι στον πίνακά του ο καλλιτέχνης άφησε μια πρόβλεψη για το τέλος του κόσμου, που θα συμβεί στις 21 Μαρτίου 4006. Για να καταλήξει σε αυτό το συμπέρασμα, αποκρυπτογράφησε τον μαθηματικό κι αστρολογικό κώδικα του πίνακα. Αυτό δεν είναι όμως το μόνο μυστήριο του «Μυστικού Δείπνου». Τα χέρια του Χριστού και των Αποστόλων, μαζί με τα ψωμιά στο τραπέζι, αποτελούν κάτι που θα μπορούσε να διαβαστεί σαν μουσικό κομμάτι. Και πράγματι αν δοκιμάσει κάποιος να παίξει τις νότες, ακούγεται μια σύντομη μελωδία.

Σχεδόν όλοι οι πίνακες του Vincent van Gogh έχουν ως κυρίαρχο το κίτρινο χρώμα. Ο καθηγητής Paul Wolf εξηγεί το γεγονός αυτό ως παρενέργεια μιας θεραπείας επιληψίας, που αλλάζει την αντίληψη του χρώματος. Ο κόσμος του καλλιτέχνη θα μπορούσε πραγματικά να έμοιαζε, όπως τον βλέπουμε στους καμβάδες του.

Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι ο Wolfgang Amadeus Mozart ήταν μασόνος. Ακόμη και στο παιδικό του πορτρέτο από τον  Pietro Antonio Lorenzoni, μπορούμε να δούμε ένα μασονικό σύμβολο: ένα κρυφό χέρι που υποδηλώνει μια ιεραρχική τάξη στη μυστική κοινωνία.

Ο οδοντίατρος και ειδικός της τέχνης Joseph Borkowski μελέτησε προσεκτικά τον πίνακα του Leonardo da Vinci και ισχυρίζεται ότι ανακάλυψε το μυστικό πίσω από το πολυσυζητημένο χαμόγελο της Gioconda. Πιστεύει ότι είχε χάσει τα μπροστινά δόντια της κι αυτό επηρέασε την έκφραση του προσώπου της.

Πηγή άρθρου: http://www.sinapantima.gr/?p=8874

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Μάρα Χαρμαντά
Η Μάρα Χαρμαντά από το 2002 που αποφοίτησε από το Τμήμα Δημοσιογραφίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, εργάζεται ως δημοσιογράφος σε διάφορα μέσα με σχεδόν διαρκή παρουσία στην τηλεόραση. Ειδικεύτηκε ως Σύνδεσμος Επικοινωνίας και παρακολούθησε σεμινάρια ορθού λόγου, ορθοφωνίας και μορφοφωνολογίας, social media και internet marketing. Αρχικά ως ρεπόρτερ δελτίων ειδήσεων και ενημερωτικών εκπομπών και στη συνέχεια ως αρχισυντάκτρια, υπεύθυνη καλεσμένων και παρουσιάστρια ενημερωτικών και ψυχαγωγικών εκπομπών υψηλής τηλεθέασης, συνεργάστηκε με πολλούς καταξιωμένους Έλληνες δημοσιογράφους σε κανάλια εθνικής εμβέλειας (Μega, Αlter, ΕΡΤ3, Εxtra3, Ε TV) και σε πολλά περιφερειακά κανάλια. Με ξένους δημοσιογράφους και παραγωγούς συνεργάστηκε στο πλαίσιο μετάδοσης και τηλεοπτικής παραγωγής αγώνων, παρουσίασης και δημιουργίας ντοκιμαντέρ. Επίσης, υπήρξε ανταποκρίτρια ξένων και ομογενειακών μέσων και υπεύθυνη Γραφείου Τύπου και Δ.Σ. εταιρίας με έδρα το Μόναχο. Στο ραδιόφωνο εργάστηκε ως παραγωγός καθημερινών εκπομπών. Το 2014 δημιούργησε την ιστοσελίδα www.sinapantima.gr. Γνωρίζει αγγλικά, γερμανικά και ιταλικά.