Today's Parent
Today's Parent

Δεν είναι λίγες οι φορές που κάποιοι γονείς, προκειμένου να ηρεμήσουν ή να απασχολήσουν το μικρό τους παιδί, του βάζουν να δει κάποιο βίντεο στο κινητό τους τηλέφωνο. Ομάδα επιστημόνων θέλησε να εξετάσει κατά πόσο μπορεί ένα πολύ μικρό παιδί να μάθει κάτι, παρακολουθώντας ένα σύντομο βίντεo.

Η έρευνα

Ερευνητές επέλεξαν 55 παιδιά που γεννήθηκαν στην Ινδία μεταξύ του Δεκεμβρίου 2014 και του Μαΐου 2015 και παρατήρησαν τις αλληλεπιδράσεις τους, όταν έβλεπαν βίντεο σε ηλικία 6-24 μηνών. Η επιλογή των νηπίων έγινε από οικογένειες του κοινωνικού κι επαγγελματικού περιβάλλοντος των επιστημόνων. Δύο παρατηρητές επισκέπτονταν τις οικογένειες για τουλάχιστον δέκα λεπτά την κάθε φορά. Οι αντιδράσεις των μικρών παιδιών, οι ικανότητές τους να αλληλεπιδρούν στο άγγιγμα της οθόνης του κινητού και να αναγνωρίζουν πρόσωπα που έβλεπαν σε βίντεο μαγνητοσκοπήθηκαν. Επίσης καταγράφηκε ποια ήταν εκείνα τα βίντεο που προσέλκυαν περισσότερο το ενδιαφέρον τους.

Τα μωράκια ηλικίας 6 μηνών τα προσέλκυε περισσότερο η μουσική κι όχι η εικόνα, σε αντίθεση με τα νήπια ενός έτους, που έδειχναν να προτιμούν να βλέπουν τα βίντεο. Τα νήπια ενός έτους μπορούσαν να αναγνωρίσουν τους γονείς τους σε βίντεο και τα νήπια που ήταν δύο ετών μπορούσαν να αναγνωρίσουν και τον εαυτό τους. Στην ηλικία των 18 μηνών παρατηρήθηκε ότι ξεκινούν να ακουμπάνε την οθόνη, να πατάνε κουμπιά που εμφανίζονται στην οθόνη, χωρίς όμως να μπορούν να κατανοήσουν τη χρήση τους. Η προτίμησή τους στα βίντεο του YouTube ήταν: χορευτικές παραστάσεις με πολλούς καλλιτέχνες και μελωδική μουσική, διαφημίσεις προϊόντων που χρησιμοποιούν και βίντεο που δείχνουν παιχνίδια και μπαλόνια.

Mother Nature Network
Mother Nature Network

Το συμπέρασμα της έρευνας

Τα νήπια έως δύο ετών μπορεί να διασκεδάζουν και να απασχολούνται βλέποντας βίντεο στο YouTube, όμως δεν μαθαίνουν κάτι από αυτά τα βίντεο. Η συγκεκριμένη έρευνα δεν έβγαλε κάποιο συμπέρασμα σχετικά με τις αρνητικές συνέπειες της προβολής βίντεο σε νήπια, καθώς ήταν επικεντρωμένη στην εξαγωγή άλλων συμπερασμάτων. Το μόνο βέβαιο είναι ότι ενίσχυσε την άποψη όσων υποστηρίζουν πως οι γονείς πρέπει να απασχολούν τα μικρά παιδιά τους με άλλους τρόπους κι όχι με το κινητό τους τηλέφωνο.

Πηγή πληροφοριών: onlinelibrary.wiley.com

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Μάρα Χαρμαντά
Η Μάρα Χαρμαντά από το 2002 που αποφοίτησε από το Τμήμα Δημοσιογραφίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, εργάζεται ως δημοσιογράφος σε διάφορα μέσα με σχεδόν διαρκή παρουσία στην τηλεόραση. Ειδικεύτηκε ως Σύνδεσμος Επικοινωνίας και παρακολούθησε σεμινάρια ορθού λόγου, ορθοφωνίας και μορφοφωνολογίας, social media και internet marketing. Αρχικά ως ρεπόρτερ δελτίων ειδήσεων και ενημερωτικών εκπομπών και στη συνέχεια ως αρχισυντάκτρια, υπεύθυνη καλεσμένων και παρουσιάστρια ενημερωτικών και ψυχαγωγικών εκπομπών υψηλής τηλεθέασης, συνεργάστηκε με πολλούς καταξιωμένους Έλληνες δημοσιογράφους σε κανάλια εθνικής εμβέλειας (Μega, Αlter, ΕΡΤ3, Εxtra3, Ε TV) και σε πολλά περιφερειακά κανάλια. Με ξένους δημοσιογράφους και παραγωγούς συνεργάστηκε στο πλαίσιο μετάδοσης και τηλεοπτικής παραγωγής αγώνων, παρουσίασης και δημιουργίας ντοκιμαντέρ. Επίσης, υπήρξε ανταποκρίτρια ξένων και ομογενειακών μέσων και υπεύθυνη Γραφείου Τύπου και Δ.Σ. εταιρίας με έδρα το Μόναχο. Στο ραδιόφωνο εργάστηκε ως παραγωγός καθημερινών εκπομπών. Το 2014 δημιούργησε την ιστοσελίδα www.sinapantima.gr. Γνωρίζει αγγλικά, γερμανικά και ιταλικά.